fredag 27 mars 2009

Arbetskläder = falsk marknadsföring

Arbetskläder kanske kan tyckas vara något av ett straff. De är oftast (alltid?) ganska fula, de är sällan rätt storlek och dessutom är de ofta både urtvättade och omoderna. Man kanske skulle kunna tro att detta är beroende av var man jobbar men jag kan av egen erfarenhet säga att så inte är fallet. En annan sak som jag har noterat i fråga om arbetskläder är att de inte helt sällan fungerar som falsk marknadsföring. Jag har tidigare jobbat en del i restaurangbranschen och där stöter man ju bland annat på yrkesgruppen kockar. Man kanske ser en söt kock på jobbet och tänker att han ser ju bra ut i de där kock-kläderna.
Sen ser man samme kock i privata kläder och tänker "hur tänkte jag då?"
Personen i fråga hade taskig stil, kanske rentav lite gubbig italiensk eller ännu värre: 90-talslook. Jag har stött på dem båda.
Kockar som har ett fagert yttre verkar gärna konserveras i en stil som har funkat något årtioende tidigare, de vet att de ändå får ligga med söta servitriser som bara ser dem i arbetskläderna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar