söndag 12 april 2009

Elegans - en fashionabel guide till stil och grace

Antalet böcker utgivna som handlar om stiltips överstiger markant antalet nödvändiga. Visst finns det säkert några guldkorn i massorna men överlag känns det som slöseri på papper. Stilguidernas moder är och förblir dock en favorit i bokhyllan. Den är informativ, saklig och saknar inte heller humor. Kanske är humorinslaget inte menat att vara där men när man läser citat såsom:
"Och i detta avseende kan jag inte avhålla mig mig från att tala om vilken förfäran jag känner när jag ser en kvinna använda en krokodilskinnsväska till en elegant ensemble bara därför att hon har betalat en enorm summa pengar för den. Krokodil är enbart för sport eller resor, och det gäller såväl skor som väskor. Dessutom bör denna hedervärda reptil få lov att dra sig tillbaka varje eftermiddag klockan fem" kan man inte låta bli att dra på smilbanden en aning.
Boken är på fullaste allvar, skriven av Geneviève Antoine Dariaux och utgiven för första gången 1964. Nu finns den sen några år i en nyutgåva och kan inhandlas i pocketformat för en spottstyver. Läs, njut och ta till er av Madame Dariauxs modedogmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar