onsdag 8 april 2009

Hemmakläder versus arbetskläder

Mycket riktigt står jag och Regina inte helt för överensstämmande åsikter i denna fråga. Jag är av den åsikten att man skall vara välklädd dygnets alla 24 timmar. För egen del är det två argument som är tungt vägande: jag klär mig estetiskt tilltalande framförallt för mig själv samt att jag inte ser poängen med att klä ner mig när jag är hemma. Visst händer det att jag justerar klädedräkten något när jag kommer hem: lättar på slipsknuten eller byter byxor men fakum kvarstår, dagens helhetslook bevaras ändå om än modifierad i någon detalj. För egen del tycker jag det är snudd på avtändande med en soft hemmastil. Samma känsla drabbar mig i tvättstugan på söndagsmorgonen när man möter bekanta som knappt verkar ha vaknat medan jag är duschad, nyklippt och välklädd. Det tyngst vägande argumentet för att förändra klädedräkten i hemmet är matlagning då jag hatar matos och fettfläckar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar