söndag 10 maj 2009

En liten nostaligtripp såhär på söndagsmorgonen...

För en tid sedan gick en nära släkting bort och jag ägnar helgen åt att röja ur hennes lägenhet. En människa samlar ju på sig en hel del under ett (långt) liv och detta är inget undantag. Tilläggas bör att sagda släkting och hennes make (även han bortgången) flyttade från sitt hus till en lägenhet för ett tiotal år sedan och gjorde då sig av med en markant del av bohaget. Bland annat en del väskor, hattar och dräkter som jag ägnat mången minut åt att gräma mig över. Jag var för ung då för att uppskatta skatterna. Nåväl, när man ägnar sig åt att städa ur en persons tillhörigheter så måste man ju titta på varenda pinal och igår kom så turen till de magiska skorna.
Som jag tidigare nämnt var, och är, min mamma inte av det pimpinettare slaget. Hon klär sig fint men enkelt. Den bortgångna släktingen däremot, äh what the hell, min mormor har under hela sitt liv varit väldigt chic och välklädd. Så i hennes garderob fanns under min barndom de magiska skorna. Nästan lika magiska som Dorothys ruby reds och även dessa är röda.
Jag minns hur jag som barn sprang upp till mormors garderob, plockade fram de röda pumpsen som låg i skopåse trädde de på mina alldeles för små fötter och hasade omkring. Dessutom hade hon en enorm samling smycken och bijouterier som jag med frisk aptit överöste mig själv med och så några eleganta sidenscarves som pricken över i. Needless to say att det var där och då som mitt modeintresse föddes.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar