söndag 3 maj 2009

Make up for your makeup-mistakes IV

Efter en tids uppehåll på sminkföljetongen så har nu turen kommit till ögonmakeupen. Ett svårt område måste sägas. Själv har jag länge kämpat för att försöka bemästra skuggningtekniken men jag har ännu inte lyckats komma till något helt tillfredsställande resultat. Det största problemet jag har med andras ögonmakeup är, kanske inte helt otippat, när det används i överflöd.
Att applicera till exempel mascara borde inte vara så svårt kan tyckas men ändå är det så många som misslyckas. Själv brukar jag applicera ett lager och möjligtvis putsa till lite extra efteråt, det blir ju sällan snyggare med mer. Många andra tycks dock leva i villfarelsen att mer är bättre i den här frågan. Satsar man på avbrända-tändsticke-looken så visst, men jag tror i själva verket att det inte är så många som gör det. Var dessutom inte så jäkla märkestrogna när det gäller just mascaran, våga prova runt lite. Själv har jag slagit mig till ro efter många års testande och jobbar nu med en väldigt diskret clinique-variant till vardags och maxar lite extra med lancôme till fest.
En annan ögon-fadäs som skådas då och då är alltför flitigt jobbande med kajalpennan. Att använda kajal som enda sminkprodukt borde vara förbjudet i lag. Faktum är att inte särskilt många klär i kajal i vanligt dagsljus. Man bör då ha övat många timmar på hur och var den ska sitta och tänkt till både en och annan gång innan man bestämt sig. Cleopatra var ju en tjusig kvinna men det är inte många av oss nordbor som kan bära upp hennes look.


bild från afrobella.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar