torsdag 14 maj 2009

Eurovision delfinal 2

Bäst hitintills är de svenska programledarna där mannen dissade programledarna och kallade dem för "programledarna som gud glömde". Även om jag inte är religiös kan jag förhålla mig till detta uttryck.

Kroatien: Ser ut som ett bögigt otidsenligt pojkband med instoppade byxor i skorna. Hello! Blond tjejer med vid klänning med mycket glitter funkar ju alltid, eller inte.

Irland: Tjejrockband? Obehagliga klädedräkter i läderliknande material. Den här estetiken känns trashig på så många plan att jag inte riktigt vet hur jag skall förhålla mig till det. Tyvärr bygger refrängen på ett av mina favorituttryck "et cetera".

Lettland: Snubben ser ut som Markoolio om 10 år. Sånginsatsen var det inte mycket med heller.

Serbien: Gul kavaj, lila byxor och puffrisyr smäller inte högt. Vad fan håller världen på med?

Polen: Även om lavendel är en av vårens färger så tycker jag inte riktigt den fungerar på sångerskan här. Kanske beror det på att hon sjunger så falskt eller så skär den sig mot hennes hudton. Jag kan inte riktigt bestämma mig. Låten var bättre än sångerskan vilket är ovanligt i dessa tider.

Norge: Jag avtänder direkt under violinintrot. Det blir inte bättre av snoa-gunget. Backbeat borde för övrigt förbjudas annat än i tveksamma underhållningssammanhang. Snubben sjunger inte bra heller. Vit skjorta är dock alltid stiligt men känns litet trist. Suspekt koreografi.

Cypern: Jag vet inte vad det säger om mig men om hon sjungit litet bättre så hade jag på något plan gillat detta. Tänka sig! Smågullig fe-estetik. Väntade dock på fler balett-moves.

Slovakien: Duetter är komplicerade både låtmässigt och klädmässigt. Kritstreck gör sig sällan optimalt i TV. Vitt mot svart ter sig nästan väl hårt i bild.

Danmark: Sångaren låter som en nordisk Ronan med sämre engelska och litet märklig timbre. På något plan saluterar jag snusnäsduken men hade önskat en plastrong. Det hade varit mäktigt! Djuriskt dålig refräng. Stör mig som tusan på breda-höfter-rockar-bäst-estetiken!

Korta fundering gällande programledarna: Har de anlitat Borat som talpedagog?

Slovenien: För långt intro som endast finns till för att sångerskan skall få skuggdansa så länge som möjligt. Tvivelaktigt koncept. Vet i och för sig inte om det blev mycket bättre av att se sångerskan också. Hudfärgade kläder är sällan bra, om vi säger så.

Ungern: Gröna byxor kanske INTE är något att satsa på ändå. Eller så är det snubbens överdel som är problematisk. I övrigt var låten nästan en positiv överraskning

Azerbajdzjan: Bong-ga-donka-komp fungerar alltid i beach-sammanhang. Snubben kändes dock inte helgjuten om vi säger så. Sångerskans klänning är dock bara för smaklös. Märklig outline av subplaggsdelar på framdelen och cutaways där bak. Inte bra. Vita byxor och svart kavaj på herren är inte heller ett bra val.

Grekland: Ännu en snubbe i vit outfit. Den här typen av torsomoves trode jag att vi skulle slippa se 2009 åtminstone i statlig TV. Sångaren skulle kunna bli den tredje medlemmen i Modern Talking utan problem.

Litauen: Om en sångare inte är djävulusiskt kommunikativ skall denne aldrig, aldrig, aldrig döljas bakom ett instrument. Att placera en person med bristande utstrålning bakom en flygel iförd en hatt är ett dubbelfel.

Moldavien: Folkloristisk estetik som för mina tankar mer till österrikiska mjölkflickor. Crazy färg på stövlarna dock. Blir instinktivt skeptisk mot damer med uppenbart rödfärgat hår. Det är sällan ett gott tecken.

Albanien: Sångerskan känns som Albaniens svar på Sandra Dahlberg. Frågan är vem tusan som snubben i maskeraddräkt motsvarar i Sverige? Tips mottages gärna. Gert Fylking blir mitt spontana svar.

Ukraina: De verkar ha köpt både klädsel och scenprydnader från en tysk porrfilmsstudio. Känns otidsenligt men vill vara futuristiskt och sexigt på samma gång.

Estland: Inte en till artist som har med sig fiolen på scen! Sångerskan känns sval och hennes hårfärg matchar klänningens på ett inte helt dumt vis. Sparsmakad scenografi är ett plus i detta sammanhang.

Nederländerna: Programledarna nerar detta bidrag rejält. Personligen känns det som en Olsen Brothers fast 2009. Vem skulle inte vilja ha en glittrande kavaj liksom? Men vad håller the fat lady på med? Jag trodde mest hon var något som man i skämtsamma ordalag talade om …

Nu måste Art ta det lugnt en stund.

2 kommentarer:

  1. Art för i h*****e, håll i hatten! Spara lite krut till finalen imorgon. Garanterat har minst hälften av alla deltagare bytt stass då...

    SvaraRadera
  2. "Art Reloaded" finns snart i en affär nära dig. Hihi!

    SvaraRadera